Η προσέγγισή μου. Και γιατί επέλεξα.

Το "Α" της αξιοπιστίας

Όπως υποθέτω ότι ήδη γνωρίζετε, είμαι διαιτολόγος - διατροφολόγος, πτυχιούχος του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου. Για την περίπτωση που δεν είστε σίγουροι για την ενδεχόμενη διαφορά μεταξύ των ποικίλων «ειδικοτήτων» ή τίτλων και σχολών στην Ελλάδα και το εξωτερικό μην ανησυχείτε, δεν είστε οι μόνοι.

Όπως ισχύει και σε αρκετές χώρες του εξωτερικού, έτσι και στη χώρα μας έχουν ληφθεί κάποια μέτρα για την προάσπιση της ασφάλειας όσων αναζητούν οδηγίες διατροφής για αυτό και υπάρχει, για παράδειγμα, η άδεια άσκησης επαγγέλματος ή δίνονται άδειες λειτουργίας διαιτολογικών γραφείων. Με απλά λόγια, βάσει νόμου, μόνο οι διαιτολόγοι – διατροφολόγοι που έχουν πτυχίο από πανεπιστημιακά ιδρύματα ή πρώην ΑΤΕΙ και κατέχουν άδεια άσκηση επαγγέλματος και τη δυνατότητα να δίνουν οποιαδήποτε οδηγία διατροφής. Και μάλιστα σε γραφεία που έχουν προϋποθέσεις να λειτουργούν νόμιμα.

Για να καταστεί πιο σαφές, η υποφαινόμενη έχω την επιστημονική γνώση, τα εχέγγυα, τα επαγγελματικά δικαιώματα, όπως θέλετε πείτε το, ώστε να αξιολογώ την κατάσταση θρέψης ατόμων και ομάδων του πληθυσμού, να προσφέρω διατροφική εκπαίδευση και συμβουλευτική σε ατομικό ή ομαδικό επίπεδο, σε υγιή άτομα ή σε άτομα με θέματα υγείας, και διαφορετικά στάδια της ζωής (στη διάρκεια της εγκυμοσύνης και του θηλασμού, στην παιδική, εφηβική και ενήλικη ζωή), να επιβλέπω ή να σχεδιάζω εξατομικευμένες διατροφικές οδηγίες, συστάσεις ή πλάνα διατροφής, και επιπλέον να συνεργάζομαι με τη βιομηχανία τροφίμων στο σχεδιασμό και ανάπτυξη προϊόντων (ειδικών ή μη), ή να συμμετέχω στις επιστημονικές δραστηριότητες για τη διασφάλιση και την προαγωγή της δημόσιας υγείας κ.λπ. Και, βάσει και του μεταπτυχιακού μου διπλώματος, είμαι και σε θέση να συμμετέχω ενεργά στο δημόσιο διάλογο και τις δράσεις για τη διατροφή και την υγεία - και σε πολλά επίπεδα. 

Επιπλέον, ως υπεύθυνος επαγγελματίας υγείας - ή απλά άνθρωπος που συνδέει τη δική του ικανοποίηση με την ποιότητα ζωής των ανθρώπων γύρω του - θεωρώ σημαντικό το να βοηθώ τους ανθρώπους να κάνουν ουσιαστικές και μακροπρόθεσμες αλλαγές στη διατροφή και την υγεία τους. 

 

Και αυτό δεν μπορεί να γίνει μόνο από την υιοθέτηση και μέσω οποιασδήποτε δίαιτας.

 

Βασιζόμαστε στην επιστήμη.

Ειδικά στην εποχή μας έχουμε πολύ και αξιόπιστη επιστημονική γνώση σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο η διατροφή αλληλεπιδρά ποικιλοτρόπως με την υγεία μας σε νοητικό και σωματικό επίπεδο. Όπως έχουμε, επίσης, και πολλές και καλά σχεδιασμένες αξιόπιστες μελέτες βάσει των οποίων και μετά από εκτενή και συστηματική αξιολόγηση του συνόλου των δεδομένων οι αρμόδιοι οργανισμοί συστήνουν το είδος της διατροφής που μπορεί να διασφαλίσει την υγεία τώρα και στο μέλλον. Και, μάλιστα, με έναν τρόπο που να είναι βιώσιμος για εμάς και για το περιβάλλον μας. 

Για την περίπτωση που έχετε αναρωτηθεί, οι γενικές διατροφικές συστάσεις που απευθύνονται στον γενικό (υγιή) πληθυσμό ή ακόμα και σε ειδικές ομάδες του πληθυσμού, δεν είναι το ίδιο με τις ειδικές διατροφικές συστάσεις που δίνονται σε ομάδες με συγκεκριμένα νοσήματα (π.χ. με τις οδηγίες που συντάσσουν οι οργανισμοί υγείας σε ασθενείς με διαβήτη ή καρκίνο), όπως και δεν είναι το ίδιο με τις εξατομικευμένες οδηγίες που δίνονται σε επίπεδο ατόμου (π.χ. ένα υγιές άτομο που θέλει να ελέγξει το βάρος του, ένα άτομο με σακχαρώδη διαβήτη, μία έγκυο ή ένα παιδί). Και τα διάφορα μοντέλα διατροφής, όπως η μεσογειακή διατροφή, η δίαιτα dash για τον έλεγχο της υπέρτασης, ή οι «ειδικές δίαιτες» όπως η κετογονική διατροφή για τα άτομα με επιληψία και η «δίαιτα ελεύθερης γλουτένης» για άτομα με κοιλιοκάκη, δεν έχουν σχέση με τις διάφορες δίαιτες που κυκλοφορούν κατά καιρούς για τον έλεγχο του βάρους.

Και σε κάθε περίπτωση, οι γενικές ή ειδικές συστάσεις και οδηγίες διατροφής μπορεί και να διαφέρουν από τις διατροφικές επιλογές που βοηθούν καθέναν από εμάς ξεχωριστά να έχει βέλτιστη νοητική, σωματική, πνευματική υγεία και ευημερία. 

Το κυριότερο, είναι σημαντικό να έχουμε κατά νου ότι, η διατροφή δεν είναι μόνο τα τρόφιμα που καταναλώνουμε. Στην ουσία είναι οι επιλογές μας (τί θα επιλέξουμε να φάμε, σε τί ποσότητα, πόσο συχνά ή υπό ποιες συνθήκες) και η συμπεριφορά μας (ποια είναι τα κριτήρια επιλογής μας; πώς αντιμετωπίζουμε το φαγητό; πώς αντιδρούμε όταν μας προσφέρεται φαγητό κ.λπ.). Εξάλλου, ο Ιπποκράτης είχε πρώτος μιλήσει για την δίαιτα ως τρόπο διαβίωσης που περιλαμβάνει τις διατροφικές συνήθειες, την εργασία, την ελεύθερη ώρα, την άσκηση, τον τρόπο ζωής. 

Η δίαιτα από μόνη της δεν αρκεί. 

Ας υποθέσουμε ότι μοιράζεστε την αγωνία πολλών ανθρώπων να μειώσουν το βάρος τους. Πότε ήταν η τελευταία φορά που μπήκατε στη διαδικασία να ξεκινήσετε «δίαιτα» ώστε να «χάσετε» κιλά; Πότε ήταν η τελευταία φορά που προσπαθήσατε να αλλάξετε κάτι στη διατροφή σας, για παράδειγμα να τρώτε λιγότερα γλυκά ή σοκολάτα ή να τρώτε περισσότερα λαχανικά; Να ξεκινήσετε κάποιο άθλημα ή απλά και μόνο να πάτε στο γυμναστήριο; Τα καταφέρατε; 

Αν ναι, θυμάστε τι ακριβώς σας βοήθησε να πετύχετε; Και, το κυριότερο, για πόσο χρονικό διάστημα κρατήσατε το νέο βάρος, τη νέα συνήθεια;

Αν όχι, μήπως θυμάστε τι σας εμπόδισε; Ή πότε άρχισε να μειώνεται η κινητοποίηση ή η «ικανότητα να πειθαρχήσετε»; Πότε άρχισε να «χάνεται η μάχη»;

Συχνά, οι άνθρωποι θέλουν πάρα πολύ να ελέγξουν το βάρος τους ή να κάνουν θετικές αλλαγές στη διατροφή τους ώστε φαίνονται και να νιώθουν καλύτερα, παρόλα αυτά δεν τα καταφέρνουν για μεγάλο χρονικό διάστημα. Μάλιστα, αξιόπιστες έρευνες δείχνουν ότι, οι περισσότεροι άνθρωποι που χάνουν κιλά (και μάλιστα με διάφορους τύπους δίαιτας) ξαναπαίρνουν το μεγαλύτερο μέρος του βάρους που έχασαν σε επίπεδο διετίας. Για ποιους λόγους συμβαίνει άραγε αυτό;

Από την άλλη, υπάρχουν πολλοί άνθρωποι γύρω μας που φαίνεται να είναι υγιείς και «αδύνατοι» και μάλιστα χωρίς να καταβάλλουν καμία ιδιαίτερη προσπάθεια.  Ή που καταφέρνουν να ελέγξουν το βάρος και να βελτιώσουν τη διατροφή, τον τρόπο ζωής και την υγεία τους, ακόμα και μόνοι τους πολλές φορές.

Τι ακριβώς είναι αυτό που έχουν κάποιοι και όχι όλοι και που τους βοηθά να πετυχαίνουν τους στόχους τους – και μάλιστα όταν οι τελευταίοι έχουν σχέση με το βάρος, τη διατροφή και την υγεία τους;

Έχουν γεννηθεί με «καλά» γονίδια; Έχουν «καλό» μεταβολισμό; Έτσι μεγάλωσαν; Είναι τυχεροί; Ή έχουν συγκεκριμένα «γνωρίσματα» που τους επιτρέπουν να θέτουν και να πετυχαίνουν σχετικούς στόχους; Και αν ναι ποια είναι αυτά;

Θα μπορούσε καθένας από εμάς να τα αποκτήσει και να πετύχει το υγιές βάρος και το επίπεδο υγείας που επιθυμεί;

Και ο Νευρογλωσσικός Προγραμματισμός.

 

Ο Νευρο-γλωσσικός Προγραμματισμός (NLP, Neuro-linguistics Programming) αξιοποιείται εδώ και δεκαετίες για την ενίσχυση της προσωπικής ανάπτυξης και την επαγγελματική διάκριση - συχνά από επαγγελματίες αθλητές, πολιτικούς και υψηλόβαθμα στελέχη επιχειρήσεων. Στην ουσία ο όρος NLP προέρχεται από τα τρία πλέον σημαντικά στοιχεία που καθορίζουν την ανθρώπινη συμπεριφορά: το μυαλό (neuro) ή το νευροδιαδίκτυο ως σύστημα  που λαμβάνει, μεταφέρει και επεξεργάζεται τις πληροφορίες από το εξωτερικό περιβάλλον δια μέσου των αισθήσεών μας, τη γλώσσα (linguistics) με την ευρεία έννοιά της και η οποία αποδίδει νόημα στις πληροφορίες και εκφράζει τις εμπειρίες μας, και τον προγραμματισμό (programming) δηλαδή τα μοτίβα ή πρότυπα λειτουργίας που υιοθετούμε αλληλεπιδρώντας με το περιβάλλον μας και τα οποία χαρακτηρίζουν τον τρόπο με τον οποίο επιλέγουμε να χειριστούμε καταστάσεις, προδιαγράφουν τον τρόπο που προχωρούμε & καθορίζουν το βαθμό που πετυχαίνουμε ή όχι.

 

Με το Νευρογλωσσικό Προγραμματισμό έχουμε τη δυνατότητα να διερευνήσουμε τις ακριβείς διαδρομές της σκέψης όταν παράγεται μία συμπεριφορά, μέσα από όλα τα φίλτρα π.χ. των πεποιθήσεων, των γνώσεων, των εμπειριών, των αξιών, μέσα από τα οποία αλληλεπιδρούμε με τον κόσμο, και να αντιληφθούμε ή να διευρύνουμε τις επιλογές μας ώστε να χειριζόμαστε τις καταστάσεις – όπως τον τρόπο που αντιμετωπίζουμε και διαχειριζόμαστε τα θέματα του βάρους και της διατροφής μας, διαφορετικά και πιο λειτουργικά για εμάς.​

Το Diet & Nutrition Coaching με βάση το NLP (Neuro Linguistics Programming) είναι η δική μου εφαρμογή των αρχών, της προσέγγισης, των μεθόδων και των τεχνικών του NLP σε θέματα που αφορούν στον έλεγχο του βάρους, τη διατροφική συμπεριφορά και την υιοθέτηση υγιεινών προτύπων διατροφής.

 

Για την ακρίβεια, είναι η προσέγγιση μου στο θέμα της βελτίωσης της διατροφικής συμπεριφοράς και τη διαχείριση του σωματικού βάρους, ώστε η διατροφή που προάγει τη σωματική και νοητική υγεία και ευεξία και το υγιές σωματικό βάρος να γίνουν πραγματικότητα για τον καθένα, ανεξάρτητα από το φύλο, την ηλικία, τη φυσική κατάσταση, την προηγούμενη καλή ή κακή εμπειρία, τις επανειλημμένες «αποτυχημένες προσπάθειες», το μοντέλο διατροφής και τον τρόπο ζωής που ακολουθεί. 

Συχνά, ακόμα και χωρίς «δίαιτα» με τη διαδεδομένη έννοια του όρου.

Είμαι εδώ για να βρούμε μαζί τους τρόπους να μεταμορφωθείτε στην καλύτερη εκδοχή σας και να ζήσετε μία ολοκληρωμένη και χαρούμενη ζωή - με ευημερία και ποιότητα. 

Μαργαρίτα Οκτωράτου

Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, Πτυχιούχος Χαροκόπειου Πανεπιστημίου

M.Sc. στη Διατροφή, τη Δημόσια Υγεία και τις Πολιτικές, Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών

NLP Master Practitioner, NLP University International, Santa Cruz, California

Διατροφική Εκπαίδευση

Επιστημονική Καθοδήγηση & Συμβουλευτική

Diet & Well-being Coaching

Επικοινωνία της Διατροφής

Μαργαρίτα Οκτωράτου, MSc

Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

Πτυχιούχος Χαροκόπειου Πανεπιστημίου

M.Sc. Διατροφή, Δημόσια Υγεία & Πολιτικές

Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών

NLP Master Practitioner

NLP University, Santa Cruz California

Ηρώων Πολυτεχνείου 4

Αγία Παρασκευή (Κεντρική Πλατεία) Αττική

+30 211 401 41 49, + 30 6948 890 982

marg.octoratou@nutribalance.gr

  • White Facebook Icon
  • White LinkedIn Icon

Το περιεχόμενο αυτής της ιστοσελίδας είναι προϊόν πνευματικής ιδιοκτησίας σύμφωνα με το άρθρο 1 παρ. 1 του ν. περί πνευματικής ιδιοκτησίας ( ν. 2121/1993) και απαγορεύεται η αναπαραγωγή του χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια της δημιουργού. 

©2018 by octoratou margarita. Proudly created with Wix.com