• Μαργαρίτα Οκτωράτου | Κωσταντίνα Λέτσου

Ασφάλεια τροφίμων στη διάρκεια της εγκυμοσύνης

Από τη Ντίνα Λέτσου, Διαιτολόγο – Διατροφολόγο, Πτυχιούχο Χαροκόπειου Πανεπιστημίου Αθηνών, Υπ. MSc Επιστήμη του Στρες και Προαγωγή της Υγείας


και τη Μαργαρίτα Οκτωράτου, Διαιτολόγο – Διατροφολόγο, Πτυχιούχο Χαροκόπειου Πανεπιστημίου Αθηνών, MSc Διατροφή, Δημόσια Υγεία και Πολιτικές,

NLP Master Practitioner, Nutribalance by om®




Στο σπίτι ή σε διακοπές, με υψηλές θερμοκρασίες ή και χωρίς, κανείς δεν θέλει να υποφέρει από δηλητηρίαση. Πόσο μάλλον στη διάρκεια της εγκυμοσύνης κατά την οποία μερικές τροφογενείς λοιμώξεις μπορεί να είναι ιδιαίτερα επικίνδυνες για την υγεία μας.


Ας λοιπόν φροντίσουμε τα εξής:


  • Πλένουμε καλά τα χέρια μας με νερό και σαπούνι πριν καν ασχοληθούμε με το φαγητό - είτε το ετοιμάσουμε ή το καταναλώσουμε.

  • Για να αποφύγουμε δηλητηρίαση από σαλμονέλα, αποφεύγουμε τα ωμά οστρακοειδή, τα ωμά κρέατα και αυγά και το μη παστεριωμένο γάλα. Αυτή τη περίοδο ας προτιμήσουμε το φαγητό μας καλά ψημένο (και όχι καμμένο).

  • Όταν μαγειρεύουμε, πλένουμε διεξοδικά τα φρούτα και λαχανικά. Μπορεί την περίοδο αυτή να χρησιμοποιούμε ξύδι ή vegan προϊόντα που προορίζονται για το πλύσιμο των βιολογικών φρούτων και λαχανικών.

  • Χρησιμοποιούμε διαφορετικό εξοπλισμό για το κρέας και τα λαχανικά και γενικά για τα τρόφιμα που μαγειρεύουμε και εκείνα που καταναλώνουμε ωμά.

  • Αποθηκεύουμε τα ωμά τρόφιμα ξεχωριστά από τα μαγειρεμένα τρόφιμα για να αποφεύγεται η διασταύρωση.

  • Πάντα πλένουμε τα χέρια μας μετά το χειρισμό ωμού κρέατος.

  • Τα διατηρημένα σε απλή ψύξη και κατάψυξη τρόφιμα πρέπει να αποθηκεύονται στη σωστή θερμοκρασία (< 5 ° C και <18° C αντίστοιχα).

  • Φαίνεται αυτονόητο, όμως τα λάθη είναι ανθρώπινα, οπότε ναι, τα τρόφιμα δεν πρέπει να καταναλώνονται μετά την ημερομηνία λήξης.

  • Για αποφυγή λιστερίωσης, αποφεύγουμε τα μαλακά ωριμασμένα τυριά όπως Brie, Camembert και μερικά τυριά κατσίκας, «μπλε» τυριά π.χ. ροκφόρ, όλα τα μη παστεριωμένα γαλακτοκομικά προϊόντα, όλους τους τύπους πατέ και παγωτό από φορτηγά ή κιόσκια. Το παγωτό που παρασκευάζεται με παστεριωμένο γάλα και αυγά συνήθως είναι ασφαλές.

  • Αποφεύγουμε να καταναλώνουμε τρόφιμα και ροφήματα από τη συσκευασία τους (π.χ. από το μπουκάλι) καθώς μπορεί να είναι εστία μικροβίων.

  • Όταν χρειαστεί να φάμε εκτός σπιτιού προτιμούμε μαγαζιά που εμπιστευόμαστε εξαρχής, προτιμούμε φρεσκομαγειρεμένα (και αν χρειαστεί ενημερώνουμε, κακό δεν είναι) και καλά μαγειρεμένα φαγητά.

Και ναι, είναι αλήθεια. Είτε μαγειρεύουμε ή τρώμε εκτός σπιτιού, την περίοδο της εγκυμοσύνης μπορούμε και να αρχίσουμε να εμπιστευόμαστε το «ένστικτο» της μάνας: να παρατηρούμε προσεκτικά το χρώμα, την εικόνα, την υφή, να μυρίζουμε και να γευόμαστε οτιδήποτε σκεφτούμε να καταναλώσουμε.

Εξάλλου, σε λίγο καιρό, το ίδιο θα κάνουμε και για το νέο μέλος της οικογένειάς μας.