• Κωσταντίνα Λέτσου | Μαργαρίτα Οκτωράτου

"Θαυματουργές" Δίαιτες: Μύθος ή Αλήθεια;



Πώς θα σας φαινόταν αν μπορούσατε να χάσετε γρήγορα τα περιττά σας κιλά και μάλιστα με πολύ λίγο κόπο; Ενδεχομένως έχετε κουραστεί να προσπαθείτε και να μην βλέπετε αποτελέσματα. Και όλο και κάποιος θα σας έχει εκμυστηρευτεί το δικό του μυστικό ή μία καινούρια θαυματουργή δίαιτα που τον βοήθησε να απαλλαγεί γρήγορα και σχετικά απλά από λιγότερα ή περισσότερα κιλά. Τι και αν τελικά το όλο πλάνο δεν ήταν ρεαλιστικό και βιώσιμο, τι και αν πείνασε πολύ ή αν έκανε υπερβολές μετά τη λήξη του, αν τελικά κατάφερε να το ολοκληρώσει, με αποτέλεσμα να ξαναβρεί τα χαμένα του κιλά, ή αν στην πορεία είχε κακή διάθεση, μειωμένη απόδοση, δυσκοιλιότητα, παρουσίασε κάποια διατροφική έλλειψη ή πεσμένο ανοσοποιητικό; Και τι και αν έμεινε για ακόμα μία φορά με την απογοήτευση ότι πάλι «προσπάθησε να χάσει κιλά» και δεν τα κατάφερε;


Η αλήθεια είναι ότι, μερικές φορές, ο έλεγχος του βάρους δεν είναι εύκολη υπόθεση. Ακόμα και οι πιο συνεπείς και αποφασισμένοι μπορεί κάποια στιγμή να απογοητευτούν επειδή δεν βλέπουν τα αποτελέσματα που θέλουν, με τον ρυθμό που θέλουν, ή να κουράζονται, να «χαλαρώνουν» και να «ξεχνούν» τις νέες διατροφικές τους συνήθειες.

Και επειδή στις μέρες μας υπάρχει πληθώρα επιλογών για «γρήγορη δράση» και «θαυματουργές δίαιτες» και μάλιστα από διάφορες πηγές με μηδενική σχετική δικαιοδοσία και την ευθύνη που τη συνοδεύει, μερικές φορές είναι εύκολο να υποκύψει κανείς στον πειρασμό να προσπαθήσει να ελέγξει το βάρος του και μάλιστα καταβάλλοντας την ελάχιστη δυνατή προσπάθεια.


Αν αναρωτιέστε πόσο ρεαλιστικό είναι να δει κανείς μακροπρόθεσμα αποτελέσματα επενδύοντας σε βραχυπρόθεσμες λύσεις, η απάντηση συνήθως είναι αποθαρρυντική. Τα δεδομένα δείχνουν ότι, παρά το γεγονός ότι η μείωση του βάρους μπορεί να γίνει με πολλούς τρόπους και πάντα έχει οφέλη για την υγεία, εντούτοις το μεγαλύτερο ποσοστό των ανθρώπων που «χάνουν κιλά» με διάφορες δίαιτες κάποια στιγμή τα…ξαναβρίσκουν. Και, μάλιστα, σε πολλές περιπτώσεις θέτοντας σε κίνδυνο και την υγεία τους.

Και επειδή το φαινόμενο είναι παγκόσμιο, σκεφτήκαμε να επιστρατεύσουμε τη βοήθεια του British Dietetic Association προκειμένου να μπορέσουμε να διακρίνουμε τις ψευδο-θαυματουργές δίαιτες, ώστε να διασφαλίσουμε την υγεία και την…ψυχολογική μας ευημερία.


Τι είναι οι «θαυματουργές» δίαιτες;


Ως θαυματουργή δίαιτα – ή «δίαιτα της μόδας» – χαρακτηρίζεται ένα είδος πλάνου διατροφής που περιλαμβάνει έναν περιορισμένο αριθμό τροφίμων ή έναν ασυνήθιστο συνδυασμό τροφίμων, συνήθως για μικρό χρονικό διάστημα και με το οποίο το βάρος φεύγει πολύ γρήγορα. Στην πράξη αποδεικνύεται ότι, τις περισσότερες φορές, οι άνθρωποι που τις ακολουθούν τείνουν να κουράζονται με τους υπέρμετρους περιορισμούς και με έναν τρόπο διατροφής που δεν τους ταιριάζει, αρχίζουν να τρώνε περισσότερο, επιλέγουν συχνότερα τα «απαγορευμένα» τρόφιμα και… αρχίζουν πάλι από την αρχή.


Στις περισσότερες περιπτώσεις οι δίαιτες αυτές είναι ανεπαρκείς σε βασικά θρεπτικά συστατικά και μπορεί να θέσουν σε κίνδυνο την υγεία, ειδικά αν κάποιος έχει την τάση να υιοθετεί συχνά τέτοια πλάνα στη διάρκεια της ζωής του.


Πώς μπορούμε να διακρίνουμε μία «θαυματουργή» δίαιτα;

Αποφεύγουμε οποιαδήποτε δίαιτα που:

  • Υπόσχεται οποιαδήποτε μαγική λύση, συστατικό ή προϊόν για τον έλεγχο του βάρους χωρίς να χρειάζεται να αλλάξουμε τον τρόπο ζωής μας με οποιονδήποτε τρόπο

  • Υπόσχεται ταχεία απώλεια βάρους, συχνά άνω των 2 κιλών σωματικού λίπους την εβδομάδα

  • Προτείνει μαγικά αποτελέσματα καύσης λίπους από διάφορα τρόφιμα (όπως η δίαιτα του γκρέιπφρουτ) ή κρυμμένα συστατικά σε τρόφιμα (όπως η.. δίαιτα του καφέ)

  • Προωθεί την αποφυγή ή τον μεγάλο περιορισμό μιας ολόκληρης ομάδας τροφίμων ή βασικών τροφίμων όπως το σιτάρι χωρίς να συντρέχει κάποιος ιατρικός λόγος (και ίσως στη συνέχεια προτείνουν την αντικατάστασή τους με ακριβές εναλλακτικές λύσεις, ειδικά προϊόντα ή μεγάλες δόσεις συμπληρωμάτων βιταμινών και ανόργανων συστατικών)

  • Προωθεί την κατανάλωση ενός κυρίως τροφίμου (μονοφαγία π.χ. σούπα με λάχανο) ή αποφυγή όλων των μαγειρεμένων φαγητών

  • Προτείνει την κατανάλωση τροφών μόνο σε συγκεκριμένους συνδυασμούς με βάση τη γενετική ή τον τύπο του αίματός μας

  • Προτείνει ότι το υπερβολικό βάρος σχετίζεται με τροφική αλλεργία ή μυκητιασική λοίμωξη

  • Προτείνει την «αποτοξίνωση» ή την αποφυγή τροφών σε ορισμένους συνδυασμούς, όπως φρούτα με γεύματα

  • Δεν διαθέτει καμία επιστημονική τεκμηρίωση εκτός από μια διασημότητα με μια προσωπική ιστορία επιτυχίας

  • Βασίζεται σε ισχυρισμούς ότι δεν είναι απαραίτητο το φαγητό

  • Εστιάζει μόνο στην εμφάνισή μας και όχι στα οφέλη για την υγεία

  • Προωθεί προϊόντα ή συμπληρώματα

  • Συνιστά την κατανάλωση ειδών εκτός τροφής, όπως το βαμβάκι (ναι υπάρχουν και τέτοιες)

  • Διατυπώνει συστάσεις με βάση μόνο μία μελέτη ή μη δημοσιευμένα και αξιολογημένα στοιχεία

  • Προτείνει την ίδια δίαιτα σε όλους χωρίς να λαμβάνει υπόψη τις εξατομικευμένες ανάγκες ή και λόγους υγείας

  • Βασίζεται σε ένα «μυστικό» που οι γιατροί και οι διαιτολόγοι δεν έχουν ανακαλύψει ακόμη!


Ποιος ξέρει τι; Και ποιος είναι υπεύθυνος για τι.


Ο BDA προτείνει να προσπαθούμε να μην πέφτουμε στην «παγίδα» και να πιστεύουμε ότι όμορφες διασημότητες ίσως ακολουθούν μερικά από αυτά τα περίεργα και παράξενα σχήματα διατροφής.

Ας έχουμε κατά νου ότι, οι διάσημοι άνθρωποι συχνά έχουν προσωπικούς διατροφολόγους, σεφ, γυμναστές, αισθητικούς και στυλίστες και οι φωτογραφίες τους είναι σχεδόν πάντα επεξεργασμένες, ώστε να μας δίνουν την ε