• Μαργαρίτα Οκτωράτου

Μπορώ να το φάω;

#foodchoices #nutritioneducation #healthychoices #nlp #nutritionmindsetremodeling #ownmydietwebinar #sherlockfoodlabelswebinar


Εσείς με τί κριτήρια επιλέγετε το τί θα φάτε;

Σήμερα το πρωί μία από τις αγαπημένες μου συνεργάτιδες (καθώς έτσι αποκαλώ τους ανθρώπους που με επιλέγουν ως σύμμαχο στο ταξίδι της βελτίωσης της διατροφής και της υγείας τους) μου έστειλε τη φωτογραφία ενός σνακ και με ρώτησε το εξής απλό:


"μπορώ να το φάω";


Και επειδή, όπως σε μια παλιά παραβολή, προτιμώ να εκπαιδεύω τους ανθρώπους στο να ψαρεύουν αντί να τους δίνω τα ψάρια στο χέρι, ας αναλογιστούμε το εξής:


Ανοίγει η αγορά, μπαίνουμε στο αγαπημένο μας μαγαζί με ρούχα και το βλέμμα μας πέφτει στις μπλούζες. Τις αγοράζουμε όλες; Υπό φυσιολογικές συνθήκες μάλλον όχι. Και μπορεί ο καθένας από εμάς να έχει τη δική του στρατηγική αγοράς, συνήθως όμως εστιάζουμε σε κάποια ή κάποιες από αυτές. Μπορεί να μας φανταστούμε να τις φοράμε, ή να τις συνδυάζουμε με άλλα ρούχα που ήδη έχουμε ή που θέλουμε να αγοράσουμε. Μπορεί να θελήσουμε να τις φορέσουμε ώστε να νιώσουμε και την αίσθησή τους επάνω μας ή να δούμε με τα μάτια μας το πώς μας "κάθεται" ή αν μας "ταιριάζει". Ίσως αναλογιστούμε το αν έχουμε την οικονομική δυνατότητα να την αγοράσουμε (έχουμε αρκετό "υπόλοιπο" στο λογαριασμό μας;), πόσο μάλλον αν θέλουμε να κάνουμε και άλλες αγορές, ίσως πράγματα που χρειαζόμαστε περισσότερο. Ή και το αν το υλικό της είναι καλό ή αν θα κρατήσει και το αν "αξίζει" τα λεφτά του. Τελικά, δεν αποκλείεται να αγοράσουμε τη μπλούζα και τελικά να αλλάξουμε γνώμη ή να καταλάβουμε ότι δεν μας ταιριάζει όπως περιμέναμε.


Εντάξει, ίσως το πιάσατε το νόημα. Κάτι αντίστοιχο μπορούμε να κάνουμε και όταν χρειάζεται να επιλέξουμε το αν θα φάμε κάτι ή όχι. Γιατί, οι άνθρωποι έχουμε το ταλέντο να μπορούμε να επιλέξουμε το τί και πόσο θα φάμε με πολλά και διαφορετικά κριτήρια, από το αν πεινάμε ή το αν μας αρέσει κάτι από πλευράς γεύσης, ή το αν περιμένουμε να νιώσουμε καλύτερα μετά από αυτό (να και η αρχή της συναισθηματικής κατανάλωσης φαγητού), έως και το αν το συγκεκριμένο τρόφιμο καλύπτει κάποια συγκεκριμένη διατροφική μας ανάγκη, το αν μπορεί να ενταχθεί στο καθημερινό μας διαιτολόγιο και με ποιο τρόπο, το αν το συγκεκριμένο τρόφιμο εξυπηρετεί την πρόθεσή μας να ελέγξουμε το βάρος μας ή να έχουμε μία διατροφή που ωφελεί το δέρμα, την εικόνα ή την υγεία μας.


Και, επιστρέφοντας στην περίπτωση της συνεργάτιδάς μου (σε ευχαριστώ Νατάσσα!), κάποια από τα κριτήρια που θα τη βοηθούσαν να επιλέξει ήταν το αν πραγματικά πεινούσε (π.χ. γουργούριζε η κοιλιά της;), αν ήταν η ώρα της να φάει (μήπως είχε φάει 1 ώρα πριν;), αν θα μπορούσε να το καταναλώσει κάποια άλλη στιγμή της μέρας (π.χ. θα ήταν καλή επιλογή για τη δουλειά;), αν κάλυπτε κάποια ανάγκη της για ενέργεια ή θρεπτικά συστατικά (π.χ. μήπως κάλυπτε ένα κενό σε φυτικές ίνες ή πρωτεΐνη;), αν το συγκεκριμένο τρόφιμο "χωρούσε" στο πλάνο της ημέρας (π.χ. μπορούσε να το θεωρήσει ένα από τα σνακ της ή μήπως υποκαθιστούσε κάτι άλλο που ίσως είχε περισσότερη ανάγκη;), αν ήταν σε συμφωνία με το στόχο της να διώξει τα περιττά της κιλά, ακόμα και το πώς περίμενε να νιώσει μετά.


Σε αντίθεση με την αγορά μιας μπλούζας που αν δεν μας κάνει όπως περιμέναμε μπορούμε και να την επιστρέψουμε, η αλήθεια είναι ότι, εάν φάμε κάτι μετά δεν υπάρχει επιστροφή - το φάγαμε, τις πήραμε τις θερμίδες και τα συστατικά όποια και να είναι αυτά. Και αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό, γιατί τί μάθημα πήραμε; Και αυτό είναι μία άλλη ιστορία.


Κλείνοντας, για τη Νατάσσα που είναι "προχωρημένη" και έμπειρη πια σε αυτή τη προσέγγιση, τέτοιου τύπου ερωτήματα μπορούν να απαντηθούν πρακτικά ασυναίσθητα και σε χρόνο dt, δίνοντας και την ασφάλεια και την ικανοποίηση ότι παίρνει αποφάσεις που πραγματικά την ωφελούν. Για τους υπόλοιπους όλα είναι θέμα εξάσκησης που κάποια στιγμή γίνεται η πολυπόθητη συνήθεια.


Εάν θέλετε να μάθετε να αποκωδικοποιείτε και τελικά να αξιοποιείτε προς όφελός σας τις πληροφορίες που αναγράφονται στις ετικέτες των τροφίμων μπορείτε να οφεληθείτε από τα σεμινάρια διατροφικής εκπαίδευσης "Sherlock Food Labels" ή "Own My Diet". Αν πάλι επιθυμείτε να επαναπρογραμματίσετε τον τρόπο με τον οποίο κάνετε τις διατροφικές σας επιλογές ώστε να πετύχετε ευκολότερα το στόχο σας π.χ. να ελέγξετε το βάρος σας μπορείτε να δοκιμάσετε μία εξειδικευμένη "Nutrition Mindset Re-Modeling" συνεδρία.

Μαργαριτα Οκτωράτου

Διαιτολόγος - Διατροφολόγος,

MSc Διατροφή, Δημόσια Υγεία και Πολιτικές,

NLP Master Practitioner,

Nutrition Mindset Re-Modelling Expert



Το παρόν άρθρο είναι είναι προϊόν πνευματικής ιδιοκτησίας σύμφωνα με τη σχετική νομοθεσία περί πνευματικής ιδιοκτησίας (ν.2121/1993) και απαγορεύεται ρητώς η αντιγραφή, επεξεργασία και επικοινωνία του χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια της Οκτωράτου Μαργαρίτας © Copyright 2021